Ingrid Siliakus
De passie voor papier is bij Ingrid ontstaan bij haar ontdekking van een in oorsprong Japanse kunstvorm: papierarchitectuur. Complexe papieren constructies worden door haar tot op de 100ste millimeter nauwkeurig berekend. Het ontwerp wordt deel voor deel en laag voor laag opgebouwd. Vaak maakt ze 20 of meer proefontwerpen. Na het snijden begint het vouwproces. Als alle vouwen goed voorbereid zijn, kan het gehele object in vorm gebracht worden.
Ingrid's specialiteit ligt in het ontwerpen van gebouwen en complexe abstracte sculpturen. Haar inspiratiebron is het werk van kunstenaars als Escher en architecten als Berlage en Gaudi. 'De kunstenaar heeft het talent van een architect nodig om een tweedimensionaal patroon te ontwerpen, welke, met de precisie van een chirurg, een driedimensionale wonder van papier wordt.'
Dick van Voorst
is altijd op een of andere manier bezig met het begrip 'ritme'. Bomen in een rij, wuivende grashalmen, oude gebouwen, deuren. De diversiteit van deze opsomming geeft niet alleen de vele onderwerpen weer die zijn aandacht trekken, maar ook de manier waarop hij zijn observaties verwerkt. Of hij nu tekent, schildert, of maquettes en collages maakt, altijd is er ritme in te vinden. Het is dan ook niet toevallig, dat hij uiteindelijk bij het materiaal golfkarton terecht komt. Wat hij daar allemaal mee doet mondt uit in een veelheid van toepassingen.
Marivi (Maria Victoria Garrido Bianchini
(Barcelona 1949) is na haar architectuurstudie gaan werken als papierarchitectuur ontwerpster. De inspiratiebronnen voor de ontwerpen van haar driedimensionale kaarten zijn onuitputtelijk en omvatten de wereld van de sprookjes, monumentale historische gebouwen en onderwerpen uit schilder- en beeldhouwkunst. Haar werk is geëxposeerd in het American Craft Museum in New York. Ook nam ze deel aan diverse Internationale projecten: 'The Peace Origami Tree' in Novorossiysk, Rusland, 'Reflexos Internacionals de Gaudi' in de Sagrada Familia in Barcelona, Caja Madrid in Barcelona, Santiago de Compostela, Leon, Oviedo tijdens de 'Pop-Up expositie' in Spanje.
Sue Wiggers
Geboren in Washington, D.C.(1964), woont en werkt op Terschelling. Haar lichtobjecten vinden hun oorsprong in natuurlijke vormen. Deze objecten gaan over kwetsbaarheid, mysterie, verleden en een mogelijke toekomst. Na een dwaaltocht langs verschillende disciplines, is het maken van lichtobjecten het kruispunt waar alle opgedane ervaringen samenkomen.
De objecten zijn gemaakt van ijzerdraad en diverse soorten papier. Aan elk nieuw object gaat vorm- en materiaalonderzoek vooraf. Met stukjes papier wordt laag voor laag een object opgebouwd tot de juiste transparantie is bereikt. Vaak laat het idee je niet los dat het object bescherming biedt aan een kostbare inhoud.
Jaime van Eijkelenborg
Zijn objecten noemt hij: voorwerpen van hoofdzakelijk papier. Regelmatig wordt papier gecombineerd of 'geconfronteerd' met ander materiaal. Hij maak zijn voorwerpen in reeksen met een zelfde werktitel. Alle vormen zijn een neerslag van zijn vele reizen: het ontdekken van 'voorwerpen' uit andere culturen. Van eenvoudige rituele objecten tot werktuigen of gebruiksvoorwerpen, die hij allereerst ontdoet van hun oorspronkelijke betekenis. In hun ontwikkeling en verandering ontstaan vervolgens als vanzelf nieuwe betekenissen. Het materiaal is vaak het uitgangspunt. Als bijna geen ander materiaal biedt papier de mogelijkheid te spelen met gewicht en vorm. Zijn voorwerpen zijn bij voorkeur eenvoudig van vorm en opgebouwd uit enkele aan elkaar gemonteerde elementen uit één laag papier. Voor de montage van de onderdelen brengt hij een monochrome verf- of inkthuid aan die het uiterlijk van het voorwerp sterk beïnvloedt.