Copyright 2008 The Website Story

Home   
Kunstenaars   
Workshops   
Publicaties   
Contact
Links
Jacqueline Bohlmeijer
Ewoud de Groot

Lieve Prins
Wies Willemsen

Katinka Krijgsman
Marianne van der Kooij
Koen Wessing
Rik Davids

Akelei Hertzberger
Doris Groeneveld
Clara Brinkgreve
Jaime van Eijkelenborg
Ingrid Siliakus
Marian Bijlenga
Yuko Ebina
Kayoko Kameda
Zhou Le Sheng
Hugo Kaagman
Hugo Kaagman
De oerpatronen van Hugo Kaagman



Uitgestudeerd, werkloos en boos begon Hugo Kaagman  op zijn 21-ste met graffiti. "Eigenlijk hetzelfde als de mensen in de oertijd deden, uiting geven aan iets waarin je gelooft. Het voordeel van graffiti is dat je meteen resultaat hebt. Onmiddellijk contact met de mensen, wat je ze ook voorschotelt." Hij wil bereiken dat kunstenaars, net als in Afrika, een functie hebben. "Kunst is daar iets heiligs; de mensen raken het aan, aanbidden het."  Zijn eerste grote project was zijn eigen huis, waarvan hij de muren gebruikte om te oefenen. "Iets wat op de muur staat, gaat voor je leven. Elke dag kom je erlangs en zo wordt het langzamerhand een stukje van je cultuur. Zoniet, dan schilder je het weer weg." In Amsterdam heeft hij op straat alles gedaan wat hij wilde. De  Heinekentunnel heeft hij onder handen genomen en de schutting bij de Stopera, waarvan inmiddels de ene helft verkocht is. Die straatperiode is afgesloten en zijn werk hangt nu netjes in een galerie, een hele stap. De afgelopen zeven jaar is hij meer met acryl gaan werken en sinds de officiële opdracht om de Transvaaltunnel een facelift te geven, gebruikt hij zelfs de kwast. "Dat was opeens geen hit and run meer, maar grondig kwasten." De strepen die er ontstonden vond hij wel mooi en zo ontdekte hij het schilderen weer opnieuw. Ook gebruikte hij daar voor het eerst turkoois. "Turkoois" is de natuur, lucht en gras ineen, groen blauw, het mooiste wat er is." Verder ging hij van symbolen naar motieven, die hij als oercultuur ziet "Het was de eerste kunstvorm op potten, huiden, textiel. Het herhalen van patronen werkt psychedelisch, je kunt erop mediteren." De nog bestaande oerpatronen wil hij het jaar 2000 in helpen "Al die waarden zijn aan het verdwijnen, in Zuid-Afrika zie je de symboliek ook al plaatsmaken voor Madonna T-shirts." Wat Hugo Kaagman nu exposeert zijn 'elementen uit de muur', zij het dat op een doek alles meer in de diepte dan in de breedte moet, het is beperkter dan een muur. Daarom schildert hij het wel tien keer over voordat hij tevreden is. Het is schipperen tussen orde en chaos; door de doeken in het formaat van één op één te houden krijgt hij overzicht. Een zebravrouw maken was een lang gekoesterde wens van Hugo Kaagman. Dit motief gebruikt hij als embleem voor zijn eenmansbeweging  "Het woord zebra is hetzelfde als Cobra, die zijn ook begonnen met muurschilderingen."