Herfstexpositie: Kunstenaars uit Irak
Galerie Wies Willemsen presenteert van 26 september t/m 21 november 2010

Jalal Alwan: schilderijen en beelden
Aqiqi: schilderijen en beelden

De expositie zal worden geopend op zondag
26 september om 16.00 uur door Joop de Jong, hoogleraar culturele en internationale psychiatrie.
Met muziek op de Ud (traditionele Arabische luit)
door Gregor Schaefer.




Aqiqi Husamaldin M. Ali (1946) Bagdad, Irak.
Aqiqi's werk is universeel. Het verwijst naar de menselijke gedachten en gevoelens, die heel sterk maar ook heel kwetsbaar kunnen zijn. Hij heeft hard gewerkt aan zijn comeback en opnieuw bestaat er grote belangstelling voor zijn werk. De vrijheid in kunst betekent veel voor hem. Hij is ervan overtuigd dat poëzie de moeder is van alle kunst. Werk waarin men geen poëzie kan ontdekken, is geen kunstwerk.
Biografie: Aqiqi's vader werkte als fotograaf en in zijn vrije tijd maakte hij beelden. Ondanks dat zijn familie afwijzend stond tegenover zijn plannen om beeldend kunstenaar te worden ging hij studeren aan de Academie voor Beeldende Kunsten in Bagdad. In zijn studentenjaren maakte hij de opkomst van de dictatuur in Irak mee. Na de Academie (1971) rondde hij succesvol een vervolgstudie af in Rome (1974). Zijn plannen om zijn leven voort te zetten in Irak waren tevergeefs. Hij besloot om naar Libië te gaan. Ondanks het feit dat de situatie in Libië niet veel beter was, leefde en werkte hij daar aan de Faculteit voor Beeldende Kunsten aan de Universiteit van Tripoli. Hier heeft hij de Afdeling Beeldhouwen opgericht. Onder de in de laatste jaren toenemende druk van het regime moest hij weer vluchten, dit keer naar Nederland.


Jalal Alwan (1960), Bagdad, Irak.
Jalal gelooft dat materie de eigenschappen van levende wezens heeft. Ondanks de bewegingsloosheid verandert volgens hem de vorm met de tijd. Ook de expressiekracht van materie verandert. Jalal poogt de materie uit haar slaap te wekken, de emotionele expressie eruit te halen en er nieuw leven in te blazen. Zijn kunstwerken zijn een zoektocht naar een verloren identiteit. De grote hoeveelheid aan trauma's en teleurstellingen gebruikt hij als een collage in zijn kunst.
Jalal gebruikt bloedrood, zand, goud en aardolie waarmee hij de strijd in de samenleving verbeeldt. Zijn werk verwijst naar de dwang van de beschaving, een beschaving die de vrijheid en het geluk van de mens heeft aangetast. De beschaving die zich met de kleinste
details van ons leven bemoeit: het bepalen van onze smaak, kleding, voeding en zelfs hetvormen van onze meningen, keuzes en geloof. In de optiek van deze kunstenaar zoekt de mens in een spiegel naar zijn zelfbeeld, maar kan hij het niet vinden: "De beschaving
heeft onze menselijke natuur weggeveegd en heeft het gevormd zoals zij dat wil."
En zo doet de beschaving met haar object (de mens), hetzelfde als de kunstenaar met zijn object (het kunstwerk). Of is het verschil dat de kunstenaar ondanks de gewelddadige inbreuk de diepere aard van zijn object blijft respecteren?

Copyright 2008 The Website Story

Huidige expositie
Over de galerie
Volgende expositie
Nieuws
Herfst 2010
Home   
Kunstenaars   
Workshops   
Publicaties   
Contact
Links
Exposities 2016 Exposities 2015 Exposities 2014 Exposities 2013 Exposities 2012 Exposities 2011 Exposities 2010 Exposities 2009 Exposities 2008 Exposities 2007 Exposities 2006
Stock
Vorige exposities